9 najczęstszych usterek w używanych samochodach

(Photo: olle svensson)
(Photo: olle svensson)

Zakup używanego samochodu to zawsze jest pewne ryzyko. Skąd możesz być pewny, czy poprzedni właściciel napełniał bak wysokooktanową benzyną, czy niskiej jakości miksturą. Nie wiesz także, ile prawdy jest w tym, co były właściciel mówi o kondycji auta.

Oto 9  typowych problemów, z którymi borykają się właściciele używanych samochodów. Przeczytaj i przygotuj się na to, co może Cię czekać już w pierwszym roku po zakupie.

1. Instalacja elektryczna

(Photo: Ben Loomis)
(Photo: Ben Loomis)

Jest ona prawdopodobnie najprostsza do sprawdzenia, ale także często pomijana. Wystarczy włączyć każdą rzecz wewnątrz samochodu, którą tylko możesz: radio, reflektory, oświetlenie wewnętrzne, wycieraczki, elektryczne szyby, kierunkowskazy, zegar itd. Upewnij się również, że wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej zapalają się na krótko przy włączeniu zapłonu. Jeśli coś się nie zaświeci, to możesz mieć problem z elektryką, problem z bezpiecznikami, a nawet z kontrolkami, które zostały celowo odłączone.

Możesz sprawdzić stan akumulatora wykonując pomiar popularnym miernikiem elektronicznym (miernik prądu stałego). Sprawdź napięcie przy wyłączonym zapłonie. Powinno ono wynosić około 12,5 V. Jeśli jest dużo niższe to znaczy, że akumulator jest uszkodzony lub rozładowany.

2. Układ zawieszenia

(Photo: Francisco Antunes)
(Photo: Francisco Antunes)

Istnieje wiele sposobów, aby dowiedzieć się, czy samochód ma problemy z zawieszeniem. Sprawdzając auto, które jeszcze nie jest Twoje, prawdopodobnie najlepszą metodą jest testowanie go podczas jazdy. Najlepiej sprawdzaj na gładkiej, prostej drodze. Zwróć uwagę, czy samochód zaczyna znosić w lewo lub w prawo. Przyjrzyj się kierownicy podczas jazdy prosto, powinna być ona ustawiona dokładnie poziomo. Jeżeli kierownica drga, albo przeskakuje podczas jazdy, to może sygnalizować problem.

3. Zużyte hamulce

(Photo: Robert Couse-Baker)
(Photo: Robert Couse-Baker)

Któż nie słyszał o długości drogi hamowania, czyli skuteczności hamulców. Ale nie w tym sęk by auto stanęło w miejscu, bo to może być niebezpieczne dla nas. Montowane systemy hamulcowe to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a skutecznością. Jednak po dłuższym użytkowaniu, hamulce zużywają się i stają się mało skuteczne i bardzo niebezpieczne. Podczas jazdy próbnej wsłuchaj się we wszystkie dźwięki w czasie wytracania prędkości. Bądź świadomy tego, jak auto zachowuje się podczas hamowania i zwróć uwagę, jak szybko dochodzi do całkowitego zatrzymania pojazdu. Jeśli możesz, przetestuj samochód w bezpiecznym miejscu i spróbuj szybkiego przyspieszania i gwałtownego hamowania. Jeśli wg ciebie samochód ma problem z zatrzymaniem się, hamulce będą wymagały wymiany na nowe.

4. Rdza i uszkodzenia nadwozia

(Photo: Bill Stilwell)
(Photo: Bill Stilwell)

To jedna z najprostszych kontroli jaką możesz przeprowadzić. Zasadniczo polega ona na chodzeniu wokół samochodu i uważnemu przyjrzeniu się karoserii w dobrym świetle. Zanotuj wszelkie uszkodzenia, zarysowania, wgniecenia lub bąble pod lakierem i łuszczącą się farbę, które zobaczysz. Takie problemy to nie jest rzadkość w przypadku starszych samochodów. Chociaż rdza na karoserii samochodu sama w sobie nie jest niczym szczególnym, może się rozprzestrzeniać i być potem bardzo trudna do usunięcia. Szczególnie narażone miejsca na rdzę to nadkola. Zajrzyj również pod maskę. Rdza na silniku to duży znak ostrzegawczy! Pamiętaj, kupujesz na własne ryzyko.

5. Uszkodzone podwozie

(Photo: sylvar)
(Photo: sylvar)

Podwozie auta to jego baza. Cała reszta: drzwi, silnik, koła, są tylko wsparciem w razie wypadku. Podwozie jest podstawowym zabezpieczeniem. Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się o widocznych uszkodzeniach ramy jest oddanie samochodu do wyszkolonego mechanika. Możesz również sprawdzić jakie miał ten samochód wypadki kupując Autoraport, jest to rozsądna opcja nawet jeśli robisz przegląd auta, którym jesteś zainteresowany, gdyż wiesz jakie miejsca sprawdzić dokładniej. Jeśli nie zdecydujesz się ani na Autoraport ani na wizytę u mechanika, należy sprawdzić dokładnie wszystkie miejsca wzdłuż linii samochodu, zobaczyć, czy są jakieś nienaturalne łuki lub krzywizny. Jeśli je zobaczysz, to nadwozie najprawdopodobniej nie jest w dobrym stanie.

6. Wycieki

(Photo: Sarah German)
(Photo: Sarah German)

Samochód musi mieć sprawny cały „system krwionośny” różnych płynów, aby mógł bezpiecznie jeździć. Bez niego problemy tylko się napiętrzają; od utraty klimatyzacji, osłabienia hamulców po przegrzanie silnika. Najłatwiejszą rzeczą przy sprawdzaniu płynów, zaraz po sprawdzeniu ich poziomu, jest po prostu zajrzenie pod samochód. Wszelkie kałuże lub plamy na asfalcie mogą wskazywać, że są wycieki. Warto też obejrzeć silnik, czy nie widać żadnych zabrudzeń i wycieków. Nawet jeśli takich płynów nie widać, zawsze warto wziąć taki samochód do mechanika na przegląd.

7. Uszkodzenia pasków i węży

(Photo: dave_7)
(Photo: dave_7)

Nawet jeśli nie wiesz zbyt wiele o silnikach, zawsze możesz otworzyć klapę i zrobić rozeznanie. Wszystkie paski, które możesz zobaczyć powinny być wolne od pęknięć i rys. Jeśli wystają z nich kawałki tkaniny, to jest już bardzo źle – zalecamy nie wsiadać do takiego samochodu. Co do pozostałych, których nie widać gołym okiem, możliwe jest sprawdzenie potencjalnych problemów po włączeniu silnika i wsłuchaniu się w jego pracę. Jeśli słyszysz piski, albo powtarzające się brzęknięcia, to sygnał, że z samochodem jednak jest coś nie tak.

8. Problemy z klimatyzacją i ogrzewaniem

klima

Klimatyzacja nie wydaje się być wielką sprawą, jednak podstawowe ogrzewanie, czy chłodzenie samochodu naprawdę będzie istotne zimą i latem. Dokładne sprawdzenie klimatyzacji czy ogrzewania jest na tyle skomplikowane, że wymaga specjalisty i nie jest wykonywane w czasie standardowej kontroli przedzakupowej. Jednak kontrola samego ogrzewania jest łatwa do sprawdzenia, wystarczy włączyć nawiew, odczekać kilka minut i sprawdzić czy działają wszystkie kratki.

9. Nieszczelne uszczelki

(Photo: Robert Couse-Baker)
(Photo: Robert Couse-Baker)

To jest akurat łatwe do sprawdzenia. Wystarczy zdjąć korek wlewu oleju i spojrzeć na niego. Obecność pianki na jego wewnętrznej stronie oznacza prawdopodobieństwo nieszczelności uszczelki głowicy cylindra. Ponadto zwróć uwagę na pojemnik płynu chłodniczego – powinien być czysty i mieć jednolity kolor. Jeśli jest brązowy i brudny, to może to świadczyć o tym, że nigdy nie został wymieniony,  albo może oznaczać problemy z uszczelką głowicy cylindra. Nie jest to łatwe do rozróżnienia.

Zostaw swój komentarz poniżej.

3 przemyślenia nt. „9 najczęstszych usterek w używanych samochodach”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *