Amortyzatory – element ważniejszy niż Ci się wydaje

Komfort jazdy, bezpieczeństwo, właściwa przyczepność za to wszystko podczas jazdy odpowiadają amortyzatory. Mają rozproszyć nadmiar energii, dzięki czemu zapewniają nam komfort, bez nich samochód zachowywałby się jak piłka. Jest to jedna z najbardziej zaniedbywanych części w samochodach, dlatego warto im poświęcić trochę uwagi.

Dlaczego amortyzatory są tak ważne?

Jak już wspomniałem, poza komfortem jazdy (bo z tym nam się głównie kojarzą amortyzatory) odpowiadają za przyczepność pojazdu, zarówno w zakrętach, jak i podczas hamowania. Sprawny amortyzator współpracuje z hamulcami oraz systemem ABS i wszystko gra, jak w szwajcarskim zegarku. Jeśli jest niesprawny to wpływa bardzo negatywnie na samą jazdę, potocznie mówiąc samochód pływa. Ponadto zużywa inne podzespoły naszego pojazdu, jak chociażby opony. Najistotniejszy jest fakt, że wraz z niesprawnymi amortyzatorami wydłużamy sobie drogę hamowania, a to już poważne niebezpieczeństwo dla nas i pasażerów.

Jak rozpoznać, że amortyzatory są do wymiany?

Wcześniej wspomniana wydłużona droga hamowania to już nie sygnał ostrzegawczy, a dosłowny komunikat wymień mnie jak najszybciej! Poza tym można zauważyć zbyt częste uruchamianie się systemu ABS, niezależnie od tego po jakiej nawierzchni się poruszamy. Na nierównościach słyszalne będą stuki w zawieszeniu, a samochód będzie się bujał, jak gondola. Jeżeli nie możemy utrzymać właściwego toru jazdy, samochód nam ucieka to również należy się zainteresować amortyzatorami. Poza tym popiskiwanie opon, nierównomierne ich zużycie to pokłosie niesprawności tej części pojazdu. Oczywistością jest, że jeśli zaobserwujemy wycieki z amortyzatorów to znak, że nadszedł ich koniec.

Co ile wymieniamy?

To kwestia bardzo indywidualna. Producenci nie zawsze potrafią przewidzieć, kiedy zużyje się dany element. Ani czas, ani ilość kilometrów nie może być tu wyznacznikiem i paradoksalnie nie jest to zależne w głównej mierze od jakości wykonanego elementu. Głównie chodzi o to po jakich nawierzchniach się poruszamy, a wszyscy dobrze wiemy jak jest z polskimi drogami. Tutaj musimy wymieniać amortyzatory znacznie częściej, niż na zachodzie. Podczas przeglądu technicznego sprawność tego elementu będzie miała wpływ na to czy nasz pojazd przejdzie badanie. Ale nie należy polegać tylko na diagnostach, z ulotki jednego z producentów amortyzatorów można wyczytać, że trzeba sprawdzać sprawność tego elementu raz na 25 tysięcy kilometrów i to chyba najlepszy wyznacznik, taka informacja wprost od producenta. W jednym pojeździe zużyje się właśnie po 25 tysiącach, w innym po 50 tysiącach kilometrów, nie ma na to reguły. Oczywiście, gdy kupujemy pojazd warto sprawdzać takie informacje, są pewne statystyki ogólnodostępne w internecie, po jakim czasie zazwyczaj zużywają się amortyzatory w konkretnym modelu samochodu. Warto zaglądać na fora i czytać opinie użytkowników, ponieważ mamy wtedy informacje z pierwszej ręki.

Jeśli wymieniać, to czy oba na raz?

Powszechną jest zasada, żeby amortyzatory wymieniać parami na jednej osi, podobnie jak opony. Za tą regułą stoi wiele argumentów, są jednak małe wyjątki, kiedy możemy od reguły odstąpić. Np jeżeli niedługo po wymianie amortyzatorów (do ok 5000 km) jeden z amortyzatorów zaczyna wyciekać, dopuszczalna jest wymiana tylko jednego amortyzatora. Bardzo ważne w takiej sytuacji jest aby sprawdzić czy nie ma pomiędzy nimi zbyt dużej różnicy. Takie rozwiązanie wchodzi w grę, gdy np amortyzatory są reklamowane. Pamiętajmy, że do reklamacji potrzebny jest rachunek z warsztatu za jego wymianę.

Co jeszcze wymienić przy wymianie amortyzatorów?

Dobrym zwyczajem jest wymiana razem z amortyzatorami poduszek, łożysk i osłon. Taka wymiana powinna być standardową procedurą, jednak nie zawsze się tak dzieje przy zleconej naprawie w warsztacie. Warto tego przypilnować i podczas odbioru samochodu poprosić o pokazanie wszystkich wymienionych części. Dla najlepszego efektu trzeba sprawdzić pozostałe elementy zawieszenia; wahacze,  łączniki i sworznie. W autach z dużym przebiegiem warto wymienić rówinież sprężyny, które z czasem też się zużywają i tracą swoje właściwości a czasem nawet dochodzi do ich pęknięć, taka pęknięta sprężyna obniża skuteczność naszych amortyzatorów.

Zapamiętajmy, jak ważnym elementem naszego samochodu są amortyzatory. Przede wszystkim traktujmy ten element, nie jako udogodnienie, dzięki któremu nie wyleje nam się kawa wewnątrz pojazdu, ale kolejny system bezpieczeństwa. Niesprawny amortyzator prowadzi do wypadków, kolizji, zagraża zdrowiu naszemu i wszystkim użytkownikom dróg i w żadnym wypadku nie jest to wyolbrzymienie.

Jeśli uważasz ten artykuł za pomocny, podziel się nim na FB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *