Język w jakim samochód przemawia do właściciela Część II – dziwne dźwięki.

Mechanic, at work on the wheel hub and brake disk of a car in a garage, with other vehicles on car lifts in the background and a trolley with various tools, clamps and wrenches in the foreground.

Zużycie niektórych elementów zawieszenia, czy silnika mogą być ledwo zauważalne i dopiero intensywniejsze oddziaływanie na prowadzenie pojazdu wzbudza nasz niepokój. Najazd na nierówność, odpalanie pojazdu w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, wysoka lub niska temperatura, czyli wszelkiego rodzaju ekstremalne sytuacje nie mogą być usprawiedliwieniem dla intensywnych dźwięków, dochodzących do kierowcy spod maski, czy od strony zawieszenia. Ze wszystkim tym co wydaje nam się nienaturalne lub pojawiło się po pewnym czasie należy udać się do mechanika, a dzisiaj postaramy się zdefiniować tą nienaturalność niektórych dźwięków.

Zawieszenie

Musimy sobie zdać sprawę, że wszelkiego rodzaju stuki w zawieszeniu są niedopuszczalne i to je jako pierwsze sklasyfikujemy do nienaturalnych dźwięków ze strony pojazdu. Można powiedzieć kolokwialnie, że to takie samochodowe „aua”. Źródeł może być wiele, gdy stuki pojawiają się nawet przy najmniejszych nierównościach to winowajcą może być łącznik stabilizatora.

1_max

Sama nazwa wskazuje, że łączy nam stabilizator z wahaczem lub kolumną McPhersona. Jest to ten element zawieszenia, którego wytrzymałość w wielu pojazdach jest najmniejsza, w niektórych modelach wymiana odbywa się już po 15 tysiącach kilometrów.

f2c28f744c75b33933a9d1a4626908c7.jpg

Kolejnym źródłem stukania mogą się okazać tuleje i sworznie. Sworznie łączą wahacz ze zwrotnicą, a tuleje z nadwoziem. W tym przypadku, choć przyczyna jest nieco poważniejsza stukanie pojawia się sporadycznie, ale towarzyszy mu luz na kole. Jednak są to elementy które wytrzymują zazwyczaj ponad dwa razy większy przebieg w stosunku do łącznika stabilizatora i oczywiście ich koszt jest znacznie wyższy.

Gdy napotykamy nierówność a nasz samochód zaczyna wydawać głuche dźwięki winowajca znajduje się znów w okolicach stabilizatora. Jest to guma, która łączy drążek z nadwoziem pojazdu lub ramą. Zanim pojawią się charakterystyczne stuki, możemy usłyszeć skrzypienie, to już pierwszy zwiastun wymiany gumy stabilizatora, pojawiający się w większości pojazdów (ze względu na charakterystykę ukształtowania naszych dróg) po około 20-30 tysiącach kilometrów, a 5-10 tysięcy dalej zaczyna się ten głuchy dźwięk, który nie jest już ostrzeżeniem, a wołaniem o szybką wizytę u mechanika. Nie należy ich lekceważyć, bo przez takie wady zużywamy kolejne, dużo droższe elementy zawieszenia.

lozysko-amortyzatora-prz_761

Kiedy manewrom skręcania pojazdu towarzyszą wszelkiego rodzaju nienaturalne dźwięki, jak skrzypienie należy zainteresować się łożyskiem w kolumnie McPhersona. Jest to element, który zużywa się dużo później w porównaniu z resztą części zawieszenia i może wytrzymać nawet 100 tysięcy kilometrów.

Użytkowanie samochodu musi się odbywać równolegle z obserwacją zachowania. Pojazd musi tłumić nierówności i upływający czas nie jest usprawiedliwieniem dla nieprawidłowości tego procesu. Gdy nasz pojazd tłumi nierówności znacznie gorzej niż jakiś czas temu to trzeba wziąć pod uwagę wymianę amortyzatorów.

amorZnaczne zużycie sprawi, że nasz samochód zacznie podskakiwać na każdej nierówności, a to zagraża naszemu bezpieczeństwu. Inne objawy wskazujące, że czas naszych amortyzatorów dobiegł końca to wycieki oleju bezpośrednio z amortyzatora, problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, częste włączenie się ABSu, czy kołysanie pojazdu.

Silnik

(Photo: Rich Nacmias)
(Photo: Rich Nacmias)

Serce pojazdu to element, którego praca musi być równomierna i nie można szukać usprawiedliwień dla wszelkich odstępstw od normalności. Gdy silnik przenosi drgania na cały pojazd problem leży w poduszkach i trzeba się tym problemem zająć, jak najszybciej. Kolejny niepokojący dźwięk to zmiana intensywności pracy silnika, która zupełnie nie łączy się z jego obrotami. Problemem może być źle ustawiony rozrząd i może się pojawić niedługo po wymianie, dlatego warto, aby samemu nie podejmować się naprawy tego elementu.

photo-bf5b80e3-2ac4-4bca-9229-196a8cfb7f16-for_zoomMetaliczny dźwięk, coś w rodzaju tłuczenia, który wydobywa się z silnika to już znacznie poważniejszy kłopot i przede wszystkim on powinien nas zaniepokoić bardzo szybko. Głównie dlatego, że problem może leżeć w zaworach, korbowodzie, wałku rozrządu. Wszelkiego rodzaju stuki, które dobiegają z silnika to dźwięk uszkodzonych, hydraulicznych popychaczy zaworów. Bardzo często stukanie pojawia się tylko zaraz po odpaleniu i przy wyższej temperaturze silnika zwyczajnie znika, przez co problem bywa bagatelizowany przez właściciela. Niektórzy handlarze, próbują wmawiać klientom, że „ten typ tak ma”, ale nie dajcie się nabrać. Owszem jest w tym ziarno prawdy i niektóre samochody z silnikiem benzynowym, po pewnym czasie zaczynają klekotać trochę, jak silnik wysokoprężny i nawet wymiana popychaczy nie załagodzi w całości sytuacji, ale są to pojedyncze przypadki i samochody te mają już sporo lat i grubo ponad ćwierć miliona kilometrów za sobą. Dlatego nie wierzcie w takie zapewnienia i udajcie się z tym problemem do mechanika.

t_uszkodzona_panewka_korbowodowa_171

Głośniejsza praca silnika może brać się również ze zbyt niskiego poziomu oleju lub jego złej jakości. Kolejny element, który w silniku wydaje dziwne dźwięki, dość głuche i nienaturalne to panewki. W przypadku zużycia panewek nienaturalny dźwięk nasila się po naciśnięciu pedału gazu, a znika gdy puszczamy pedał. Jeśli pojazd jest napędzany łańcuchem to z silnika mogą dobiegać szelesty z obudowy, oznaczające uszkodzenie samego łańcucha, tudzież napinaczy.

Wszystkie elementy pojazdu, zarówno w silniku, jak i zawieszeniu muszą ze sobą współpracować. Gdy coś zaburza tą współpracę pojawiają się dziwne dźwięki, nienaturalne, uciążliwe i trzeba pozbyć się ich źródła. Zaniedbanie może się skończyć znacznie większymi wydatkami na naprawę, unieruchomić nasz pojazd i zagraża naszemu bezpieczeństwu. Dlatego jeśli jakikolwiek dźwięk pojawił się w Waszym samochodzie po pewnym czasie eksploatacji i zwyczajnie Was niepokoi to udajcie się na diagnozę problemu, by wszystko znów pracowało, jak szwajcarski zegarek.

Jeśli uważasz ten tekst za wartościowy, podziel się nim na facebooku (kliknij „share” po lewej stronie)

Zostaw nam swój komentarz poniżej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *