Tablice zjazdowe z żółtym lub czerwonym paskiem

Sprowadzenie samochodu stało się na tyle prostym procesem, że wielu nabywców decyduje się na samodzielny zakup pojazdu za granicą. Pojawia się jednak szereg pytań na ten temat, najbardziej istotna kwestia to tablice zjazdowe z żółtym lub czerwonym paskiem. Jak jest z ich ważnością, ile można jeździć po polskich drogach?

Tablice z żółtym paskiem

Tablice zjazdowe żółte / Kurzzeitkennzeichen, tak zwane tymczasowe są pobierane z urzędu na terenie Niemiec. Ich ważność jest zaznaczona właśnie na tym żółtym pasku i możemy się przez ten okres czasowy poruszać na nich po całej Unii Europejskiej (jest to 5 dni od momentu odbioru z urzędu). Tablice można nabyć już zanim kupimy samochód, nie są one przypisywane do konkretnego pojazdu. Sprzedają je niemieckie urzędy, a także polscy pośrednicy na granicy, koszt to około 80-90 euro. Dzięki nim nie musimy sprowadzać samochodu na lawecie, ponadto wykupujemy na cały okres użytkowania ubezpieczenie OC oraz zieloną kartę.

Kwestia sprowadzenia pojazdu była już u nas poruszana jakiś czas temu i warto sobie odświeżyć temat, jeśli planujemy w niedalekiej przyszłości takim właśnie sposobem nabyć nowy samochód używany – szczeguły w tym artykule.

W Niemczech handlem pojazdów coraz częściej zajmują się nie sami Niemcy, jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do uczciwości sprzedającego możemy używając od ręki sprawdzić historię pojazdu za pomocą Autoraport.pl wystarczy do tego jedynie numer VIN.

Tablice z czerwonym paskiem

Ten rodzaj celnych tablic (Zollkennzeichen) z czerwonym paskiem po prawej stronie ma dokładnie to samo zastosowanie, co wcześniej wspomniane z żółtym paskiem – dzięki nim dojedziemy na kołach nowo nabytym samochodem do naszego kraju. Tak zwane tablice celne inaczej wywozowe mają wyrytą datę obowiązkowego opuszczenia terenu Niemiec. Tutaj jest to dużo droższa operacja, trzeba złożyć wniosek w urzędzie, nabyć ubezpieczenie, które nie jest tanie i dopiero można uzyskać tablice z czerwonym paskiem. Minimalny okres nabycia to 15 dni, a maksymalny 12 miesięcy.

Kiedy trzeba przetransportować wymeldowany samochód do Kfz-Zulassungsstelle

W takiej sytuacji używamy czerwonych tablic do jazdy próbnej od dealera. Dealer jednak nie jest zobowiązany do przekazywania takowych tablic i raczej jest to uprzejmością. Te tablice są ważne tylko na terytorium Niemiec.

Uwaga na wtórniki tablic

W polskich komisach oferuje się po upływie okresu ważności tablic zjazdowych wtórnik niemieckich tablic, wraz z 30 dniowym ubezpieczeniem OC. Proceder bardzo popularny, ale nie jest on ani bezpieczny, ani do końca legalny. Jazda na niemieckich tablicach po polskich drogach może nas kosztować 500 złotych, bo tyle wynosi mandat oraz wymóg odholowania prowadzonego na takich blachach pojazdu do miejsca zamieszkania. Dlatego nie dajmy się nabrać na bajeczki od sprzedających, ani sami nie próbujmy takich sztuczek. Lepiej przycisnąć temat, 5 dni to wystarczający czas, aby uporać się ze wszelkiego rodzaju formalnościami związanymi ze sprowadzeniem pojazdu. Zawsze pozostaje opcja sprowadzenia auta na lawecie, jeśli nie czujemy się zbyt pewni w tej kwestii lepiej powierzyć cały proces fachowcom, co oczywiście będzie dużo droższe, ale zaoszczędzi nam stresu i czasu, a dla niektórych to ważniejsza kwestia niż pieniądze.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *