Zachowujemy bezpieczny odstęp, czyli jak nie spotkać się z tylnym zderzakiem auta przed nami.

Temat bezpiecznego odstępu poruszamy już kolejny raz odkąd rozpoczął się sezon zimowy. Nie jest to łatwy temat dla kierowców, szczególnie w większych miastach, gdzie pośpiech i stres są wszechobecne.

Odpowiadając na pytanie ile wynosi bezpieczny odstęp między pojazdami? W normalnych warunkach na drodze to dwie sekundy. Gdy warunki nie są sprzyjające, gdy pada deszcz albo śnieg, albo podczas mrozu minimalny odstęp między pojazdami powinien wynosić trzy sekundy. Da to możliwość wydłużenia odległości właściwej w metrach między pojazdami proporcjonalnie do prędkości.

Kwestia zalecanej odległości między pojazdami w kolumnie nie jest jasno określona w polskich przepisach. Bardziej szczegółowo jest to opisane w sytuacji jazdy w tunelu o dł. ponad pół kilometra (500m) w terenie niezabudowanym. Tutaj odległość dla kierowcy o masie pojazdu do 3,5 t. lub autobusu wynosi min 50 m od pojazdu znajdującego się przed nim. Dla aut cięższych odległość minimalna to 80 m.

Kierowca samochodu lub zespołu pojazdów,  których długość przekracza 7 metrów musi zachować odstęp, który pozwoli bezpiecznie wjechać przed niego samochodom, które go wyprzedzają. Dla pozostałych przypadków zadaniem kierowcy jest skrupulatna ocena i  dostosowanie odstępu do zastanych warunków drogowych. Odległość ma być oszacowana w taki sposób, by kierowca mógł bezpiecznie pojazd zatrzymać w sytuaji nagłego hamowania pojazdu przed nim.

Jeśli już dojdzie do zderzenia z pojazdem poprzedzającym samochód, wina leży po stronie kierowcy jadącego z tyłu a wysokość mandatu za spowodowanie kolizji wynosi 200 PLN, do tego może dojść kara za ewentualne inne wykroczenia.  Kierowca samochodu jadącego z przodu ponosi winę w sytuacji gdy można mu udowodnić że nagłe zatrzymanie pojazdu nie miało uzasadnienia, co jest jednoznaczne z tym że kierowca ów stworzył niebezpieczną sytuację na drodze.

Więcej precyzji za zachodnią granicą

Kraje Europy zachodniej ostrzej podchodzą do tego tematu w swoich przepisach, dla przykładu  na niemieckich autostradach malowane sa poprzeczne pasy. Dla kierowcy jadącego za pojazdem pasy są wyznacznikiem jednostkowym; kierowca ma zobaczyć przed swoją maską minimum dwa takie pasy i dopiero tył auta jadącego przed nim. Jeśli ta odległość nie jest zachowana, kierowca popełnia wykroczenie. W terenie zabudowanym niemieccy kierowcy bezpieczną odległość szacują długością trzech samochodów osobowych, co oficjalnie wynosi 12 metrów. Austriackie przepisy są bardzo podobne; rozróżnia się dwa rodzaje odległości, większy odstęp zachowuje się w gorszych warunkach na drodze takich jak opady czy mgła. Takie rozwiązania wydają się nam bardzo sensowne.

Niełatwe szacunki

Nie jest łatwo ocenić jaką długość powinien mieć bezpieczny odstęp, ponieważ jest on zależny od prędkości z jaką poruszają się oba pojazdy oraz od panujących warunków na drodze.

Przykład nr 1.

Dwa pojazdy podążające w tym samym kierunku z prędkością 70 km na godzinę, gdzie odległość między nimi wynosi ok. 40 m, wtedy odstęp wynosi 2 sekundy. Gdy kierowca z przodu nagle gwałtownie zahamuje, kierowca za nim na taką sytuację jest w stanie zareagować po sekundzie, w czasie której pokonuje ok. 20 metrów.

Przykład nr 2. Sekundy lepsze od metrów.

Dwaj kierowcy poruszają się z prędkością 140 km na godzinę, jednak odstęp pozostaje ten sam, co w przykładzie nr 1, czyli 40 m. Gdy jednak chcemy go szacować w sekundach, tym razem zmalał do jednej sekundy, czyli o połowę. W sytuacji gwałtownego hamowania kierowcy z przodu, kierowca z tyłu uderza w poprzedzający go samochód z dużą prędkością. Wynika to z faktu że prędkość hamującego samochodu nie maleje liniowo, najwięcej prędkości pojazd wytraca na ostatnich metrach. Stąd wniosek, że bezpieczną odległość powinno się mierzyć w czasie a nie w metrach.

Sprzyjające warunki; bezpieczna odległość = 2 sek.

Dlatego podsumowując w sprzyjających warunkach bezpieczny dystans musi wynieść minimum dwie sekundy. Kiedy warunki są niesprzyjające, na drodze jest mgła, deszcz, śnieg,  czas reakcji kierowcy w pojeździe oraz droga hamowania auta się wydłużają, dlatego dokładamy minimum dodatkową trzecią sekundę.
Trudne warunki; bezpieczna odległość = 3 sek.

 Metoda na odliczanie.

Należy obserwować samochód jadący z przodu, kiedy pojazd mija jakiś obiekt, np billboard albo znak drogowy, zaczynamy odliczać 121, 122, 123. Jeśli w chwili wypowiedzenia ostatniej liczby mijamy wspomniany znak, odległość od pojazdu przed nami wynosi 3 sekundy.

Metoda porównawcza

Ta metoda mówi o odległości równej prędkości, stosowana jest w warunkach trudnych, takich jak mgła czy np śnieżyca. Wg tej metody, kiedy kierowca jedzie 20 km/h powinien trzymać się za samochodem z przodu 20 m, czyli równowartość liczbową. Adekwatnie, kiedy przyspieszamy do 50 km/h odstęp zwiększa się do 50 metrów.

20 km/h bezpieczna odległość między pojazdami wynosi 20 m

A co z systemami bezpieczeństwa?

Traktujmy je jako dodatkową pomoc, nie zastąpią nam one zachowania odpowiedniej odległości nawet jeśli auto jest nowe i świetnie wyposażone, takie samochody też ulegają wypadkom, pomimo zamontowanych w nich super nowoczesnych systemów wspomagających. Aut po zderzeniach z tyłu relatywnie nowych rocznikowo oraz bogato wyposażonych Autoraport ma w swoich bazach bardzo dużo. Nie zdajmy się tylko na technologię, zachowajmy właściwe odległości dostosowane do prędkości jazdy oraz warunków na drodze.
Zachowanie bezpiecznej odległości daje nam  bezpieczny dystans na oszacowanie co dzieje się na drodze, mamy możliwość zwolnienia pojazdu, jeśli przed nami widoczna jest zmiana świateł na czerwone, albo piesi idący poboczem. Zachowanie bezpiecznej odległości pomaga też oszacować optymalne warunki do wyprzedzania.
Nie bez znaczenia jest także stan samochodu, kondycja naszych opon, lub brak dostosowanego ogumienia do pory roku, stan amortyzatorów, czy wadliwe zawieszenie, takie niesprawne elementy niestety wydłużają drogę hamowania.
Jeśli uważasz że temat zachowania bezpiecznej odległości jest istotny, podziel się tą tymi praktycznymi wskazówkami na Fb.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *