Język w jakim samochód przemawia do właściciela Część III – SZARPANIE.

(Photo: KSchitea)
(Photo: KSchitea)

Sygnały wysyłane przez nasz pojazd to nie tylko nienaturalne dźwięki. Czasami pojazd dosadniej stara nam się przekazać informację pod tytułem – coś jest nie tak. Kiedy nasz samochód zaczyna szarpać trzeba się zająć tym problemem szybko, bo intensywność szarpania na pewno będzie coraz większa i utrudni nam prowadzenie.

Lewe powietrze

(Photo: Harry Huang)
(Photo: Harry Huang)

Komora silnika musi być powierzchnią nieskazitelną, a producent skonstruował go tak, aby wszystko pracowało bez dyskomfortu dla prowadzącego. Jednak, gdy do komory dostanie się w sposób niekontrolowany powietrze samochód przestaje pracować właściwie i zaczyna szarpać. Najczęściej problemu należy szukać w gumowych elementach doprowadzających powietrze do silnika, zwyczajnie jest go tam za dużo. Sytuacja odwrotna, a problem ten sam – samochód szarpie, bo ma za mało powietrza. Najwięcej do powiedzenia ma tutaj filtr powietrza, trzeba kontrolować jego kondycję, bo zabrudzenia na jego powierzchni sprawiają, że silnik dostaje za mało powietrza. Element dość tani i łatwy w naprawie, dzięki czemu szybko pozbywamy się uciążliwego szarpania.

Układ wydechowy

69921_wl_JM_fig1_wl

Na układ wydechowy składa się wiele elementów, a nieprawidłowe odprowadzanie przez niego spalin może objawiać się właśnie szarpaniem pojazdu. Katalizator to element, który kontroluje proces spalania i oczyszcza spaliny. Jeżeli katalizator jest zatkany proces odprowadzania szkodliwych spalin jest zaburzony, a efektem jest przenoszenie nieprawidłowości na resztę pojazdu, często jest to właśnie szarpanie pojazdu.

Zapłon

(Photo: AJ Hill - Blacklight Propaganda Photography )
(Photo: AJ Hill – Blacklight Propaganda Photography )

Kable, świece zapłonowe, kopułka, cewka zapłonowa, czyli elementy których uszkodzenie w silnikach benzynowych objawia się nierównomierną pracą i właśnie szarpaniem. Każdy z tych elementów musi działać prawidłowo, bo ściśle ze sobą współpracują. Możemy tu mieć do czynienia z przebiciem na kablach, wynikające z ubytków w izolacji. Problem łatwo zdiagnozować, wystarczy nam spryskiwacz i trochę wody. Spryskujemy kable, cewkę zapłonową i sprawdzamy czy są jakiekolwiek zaburzenia w pracy silnika, w wielu przypadkach silnik zaraz po spryskaniu elementów układu zapłonowego po prostu zgaśnie. Świece zapłonowe w pojeździe to element, który musi przenosić iskrę. Zbyt słabe napięcie powoduje nieprawidłową pracę, sprawdzić to można po kolorze iskry, jeśli jest to kolor inny niż biały, biało-niebieski to mamy świecę do wymiany i pamiętajmy nigdy nie wymieniamy jednej świecy, wymieniamy cały komplet. Kolejny element to kopułka aparatu zapłonowego. Jej pęknięcie będzie miało wszystkie objawy, którym się dzisiaj przyglądamy. Podobnie, jak w przypadku świec i kabli po spryskaniu wodą auto przestanie równo pracować lub zgaśnie. Zabrudzenie wewnątrz kopułki również będzie negatywnie wpływało na pracę naszego samochodu. Wreszcie ostatni element, czyli cewka zapłonowa, wiemy już, że jeśli występuje przebicie, to będzie ona ekstremalnie reagowała na wilgoć. Jeśli występuje przebicie należy się go pozbyć, bo pewnego dnia z braku iskry zwyczajnie nie odpalimy naszego samochodu.

Czujniki

linea_czuinik_lokalizacja

Im nowszy pojazd, tym więcej ma w sobie czujników. One również mogą być przyczyną szarpania i nierównomiernej pracy. Czujnik temperatury dostarcza w naszym samochodzie informacji na temat cieczy chłodzącej, dzięki czemu komputer dostosowuje jego pracę do odpowiednich warunków. Jego nieprawidłowe działanie, złe wskazania temperatury mogą powodować szarpanie na zimnym silniku, przy ruszaniu. Problem może leżeć też w czujniku ciśnienia oleju czy sondzie lambda, te elementy również muszą przenosić dane bez większych uchybień, nieprawidłowe dane to nierównomierna praca silnika.

LPG

In-vehicle_LPG_bottle_001

Warto dodać też, że szarpanie występuje często w silnikach z instalacją LPG. To właśnie użytkownicy pojazdów na gaz najczęściej skarżą się na opisywany dzisiaj problem. Gdy mamy samochód z instalacją LPG i pojazd zaczyna szarpać (przy zmianie z benzyny na gaz i na odwrót lub podczas jazdy) być może warto zacząć od sprawdzenia instalacji, regulacji, wymiany filtra.

Sprzęgło i skrzynia biegów

(Photo: Markus)
(Photo: Markus)

Szarpanie może się pojawiać również przy zmianie biegów, zarówno w skrzyni manualnej, jak i automatycznej. Sprzęgło i skrzynia biegów muszą ze sobą współgrać, a jeśli któryś z elementów szwankuje, zmiana biegów jest mocno odczuwalna przez pasażerów. Jest to jednak problem, który diagnozujemy błyskawicznie, bo pojawia się w konkretnej sytuacji, a jego źródło znajdzie nam szybko większość mechaników.

Szarpanie bardzo utrudnia nam prowadzenie pojazdu, wielu kierowców ignoruje lub co gorsza przyzwyczaja się do niego. Nie możemy czekać, aż intensywność się zwiększy, jeśli wyżej wymienione elementy dobrze ze sobą współpracują, żadne szarpanie, nawet najmniejsze nie występuje i odstęp od tej reguły zwyczajnie nie ma.

Jeśli uważasz ten tekst za wartościowy, podziel się nim na facebooku (kliknij „share” po lewej stronie), albo zostaw swój komentarz poniżej.

2 myśli w temacie “Język w jakim samochód przemawia do właściciela Część III – SZARPANIE.”

  1. Mimo wszystko najczęstszą przyczyną szarpania jest układ zapłonowy (95% przypadków). Filtry powietrza i inne elementy to mniej więcej 5% przypadków (rzadkość).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *