Skutki zatankowania niewłaściwego paliwa

Wydaje się wręcz nieprawdopodobną pomyłką zalać swój samochód paliwem z niewłaściwego dystrybutora. Mimo wszystko szybki tryb życia, miliony reklam na stacjach benzynowych, kierowanie kilkoma samochodami o różnych jednostkach napędowych może doprowadzić do tak katastrofalnej w skutkach pomyłki. Jak sobie radzić, gdy już do tego doszło?

Olej napędowy w samochodzie benzynowym

Tutaj ta pomyłka jest prawie niemożliwa. Przyczyna jest prosta – pistolety podające olej napędowy mają znacznie szerszą końcówkę od tej z benzyną bezołowiową i po prostu nie wejdą we wlot do baku. Trzeba by to wciskać na siłę, pokonując zabezpieczenie, albo mieć po prostu niefabryczny otwór wlewu paliwa. Jeżeli już dojdzie do tego, co prawie niemożliwe to olej napędowy w dużej ilości natychmiast unieruchomi silnik, jest znacznie gęstszy i taka mieszanka nie pozwoli nam jechać dalej. W niewielkiej ilości będzie powodował znaczny spadek mocy, charakterystyczne dławienie się silnika przy próbie wkręcenia go na wyższe obroty. Gdy dojdzie do takiej sytuacji to czeka nas wymiana filtrów, możliwe, że wymiana pompy paliwa oraz gruntowne układu paliwowego, a w najgorszym wypadku wymiana katalizatora.

Benzyna w silniku wysokoprężnym

W tym przypadku pomyłka jest znacznie bardziej prawdopodobna. Wlew paliwa w autach napędzanych olejem napędowym jest szeroki i zielony pistolet bez problemu tam wejdzie. Jakie czekają nas konsekwencje? Paradoksalnie im starszy diesel tym problem jest mniejszy, bo jednostki z lat 90 i starsze poradzą sobie z niewielką ilością benzyny bez praktycznie żadnych szkód. Złe paliwo robi szkody w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem, wyposażonych we wtryskiwacze wysokociśnieniowe. W odróżnieniu od przypadku, gdzie mamy olej napędowy w silniku benzynowym i przestaje on pracować od razu, tutaj normalnie pojedziemy dalej, nawet mając niewłaściwe paliwo w baku. Po kilku, kilkunastu kilometrach silnik wysokoprężny zostanie kompletnie zniszczony. Jak już wiadomo olej napędowy jest gęstszy, ponadto ma lepsze właściwości jeśli chodzi o smarowanie, więc benzyna wewnątrz silnika wysokoprężnego po prostu zatrze takie elementy, jak wtryskiwacze, czy pompę. Są w przypadku tak katastrofalnej pomyłki nie do odratowania. Jeśli nie te elementy wewnątrz silnika przestaną działać to może być już tylko gorzej. Benzyna w mieszance z powietrzem zapala się w komorze znacznie szybciej niż olej napędowy, toteż gdy znajdzie się wewnątrz silnika dochodzi do zapłonu zdecydowanie za wcześnie, gdy tłok jest w niewłaściwej pozycji. Diesel zaczyna dygotać, trząść się tak mocno, że jest to odczuwalne wewnątrz pojazdu i to bardzo intensywnie, tak bardzo, że należy natychmiast zatrzymać pojazd, jeśli chcemy w nim ten silnik jeszcze odratować. Pod żadnym pozorem nie można kontynuować jazdy, gdyż pojazd może przestać pracować w każdej chwili.

Czytaj także „Niewłaściwe paliwo, czyli jak ważna jest jakość paliwa.”

Jak naprawić szkody?

Ryzyko tankowania niewłaściwego paliwa jest tym większe, jeśli zmieniamy środek transportu dość często i mają one inne jednostki napędowe. Jeśli już dojdzie do pomyłki w tankowaniu i zauważymy to zanim uruchomimy pojazd to wszystko rozchodzi się o to ile mamy złego paliwa w baku. Trzeba natychmiast się go pozbyć, odpompować, nie obejdzie się bez warsztatu, a może nawet lawety. Konieczne może okazać się również czyszczenie baku. Jeżeli przejedziemy jakąś odległość na niewłaściwym paliwie i zdamy sobie sprawę z tego co się stało, trzeba natychmiast unieruchomić pojazd i zgasić silnik. Nie kontynuujemy jazdy, bo stwarza ona ryzyko dodatkowych uszkodzeń oraz niebezpieczeństwo na drodze. Jeżeli silnik w związku z niewłaściwym paliwem przestanie pracować to żadne systemy bezpieczeństwa nam nie pomogą. Dodajmy do tego, że jedziemy ze znaczną prędkością, silnik gaśnie, przestaje działać wspomaganie kierownicy a hamulce reagują znacznie gorzej. Może dojść do wypadku, tak więc należy jak najszybciej powstrzymać się od dalszej jazdy. Jeżeli w baku mieliśmy sporo właściwego paliwa, a zatankowaliśmy niewielką ilość złego to możemy spróbować całość odpompować i zalać do pełna wydajniejszą wersją naszego paliwa oferowaną przez stację. Powinno się w takim przypadku obejść bez większych wydatków i czyszczenia układu paliwowego. Pewne jest jedno trzeba w takich sytuacjach reagować bardzo szybko, a najlepiej konsultować z profesjonalistami. Więc jeśli mamy zaprzyjaźnionych mechaników wykonajmy od razu telefon i zakomunikujmy co się stało, możemy też skorzystać z pomocy obsługi stacji, która zapewne nieraz miała do czynienia z takim przypadkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *